Tidligere Danisco-chef får toppost i Schweiz >
< Polyfluorerede stoffer i emballage kan smitte af på fødevarer

Børnevitaminer er unødvendige

02.02.2012

60 procent af alle forældre giver "for en sikkerheds skyld" deres børn en daglig pille med tilskud af vitaminer og mineraler. Det viser en undersøgelse, som Forbrugerrådets blad Tænk har foretaget.

Kategori: Øvrige nyheder

For de flestes vedkommende er det dog helt unødvendigt, da børnene får de nødvendige vitaminer gennem deres kost. Tværtimod kan et overdrevent indtag af vitaminer risikere at give skader på sigt.

Der findes europæiske standarder for, hvor meget forskellige aldersgrupper af børn må indtage af vitamin, dog kan disse standarder ikke aflæses af emballagen. 

Fødevarestyrelsen lægger op til en regulering af børnevitaminer, mens forskere fra bl.a. DTU Fødevareinstituttet anbefaler at få de nødvendige vitaminer gennem kosten.

Kilde: dr.dk.

Sidst opdateret: 22-10-2010