Proteiner i blodet sladrer om aftensmaden
26.01.2012
Proteinerne i blodplasmaet kan være med til at afsløre, hvad vi har spist, og om den kost vi spiser påvirker risikoen for at udvikle livsstilssygdomme som eksempelvis hjerte-kar-sygdomme. Det peger resultaterne på fra et ph.d.-studie i DTU Fødevareinstituttet.
Kategori: Øvrige nyheder
I et ph.d.-studie i DTU Fødevareinstituttet har Maria Louise Rentsch undersøgt forskelle i proteinsammensætningen hos forsøgspersoner, der har spist måltider med henholdsvis kylling, ørred, opfodret med fiskebaseret foder, og ørred, opfodret med vegetabilsk foder. Ph.d.-studiet er en del af et større projekt, som forskere fra DTU Fødevareinstituttet, Københavns Universitet og virksomheden BioMar A/S har deltaget i.
Resultaterne viser tydelige forskelle i proteinsammensætningen mellem de grupper af forsøgspersoner, der spiste henholdsvis ørred og kylling, men færre forskelle mellem de grupper af forsøgspersoner, der havde spist de to forskelligt opfodrede ørredtyper. Det er et af de første studier, der viser, at proteiner i blodet bliver påvirket af vores kost.
I projektet har forskerne også undersøgt, om der er ernæringsmæssig forskel på ørreder, der har levet af plantebaseret foder, og ørreder, der har levet af "konventionelt" foder, fremstillet af fisk. De fleste fisk, vi spiser i dag, stammer fra akvakultur, hvor foderet til de opdrættede fisk kommer fra vilde fisk. Nogle af de vilde bestande er truede. Derfor er forskerne sammen med akvakultursektoren interesserede i at undersøge, om der er muligt at opdrætte fisk med et vegetabilsk baseret foder, og om der er en sundhedsmæssig forskel på de to forskellige typer fisk.
Uddrag af nyhed fra dtu's hjemmeside. Læs nyheden i sin helhed her.






